Top
Raag Yaman – Sonorant
fade
857
post-template-default,single,single-post,postid-857,single-format-standard,eltd-core-1.1.1,flow-ver-1.3.6,,eltd-smooth-page-transitions,ajax,eltd-grid-1300,eltd-blog-installed,page-template-blog-standard,eltd-header-vertical,eltd-sticky-header-on-scroll-up,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-dropdown-default,eltd-light-header,eltd-header-style-on-scroll,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Raag Yaman

Raag Yaman

En alweer wat dhrupadmuziek deze week. Waar het hart vol van is…

Ditmaal Raag Yaman, een raga waar we in de opleiding momenteel aan werken. Nou hoor ik je denken: ‘huh, jij zong toch?’. Klopt, maar ragas zijn niet voorbehouden aan zangers. Op de Veena  vind ik deze raga soms nog mooier klinken dan een gezongen versie: de buigingen, het verstilde, de kleine klankschakeringen… echt prachtig.

Alap is het langzame, meditatieve gedeelte van een raga. Al improviserend verkent de zanger iedere toon van de raga. Een toon in dhrupad is een ruimte waarin je je kunt bewegen, met een centrum en randen. Je kunt op ontelbaar veel manieren van de ene naar de andere toon: direct, via een omweggetje langs een andere toon, met een versierinkje of een buiging.

En al die bewegingen roepen een bepaald toonkarakter met z’n eigen gevoel op, nemen je mee en dompelen je onder. Maar luister vooral zelf! Hier zijn drie delen van de alap van Raag Yaman

 

 

Maaike
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.